Een DFS wordt op de Wijnbergseweg vanaf het treinstation naar Hortsing gesleept (Jan Massink, Erfgoedcentrum Achterhoek en Liemers)
Als er in juli 1943 120 mensen werkzaam zijn, worden er ook reparaties verricht aan de vleugels van Fokker-vliegtuigen. Tevens worden er Bücker Jungmanns lesvliegtuigen gerepareerd die vervolgens worden ingevlogen op Vliegveld Groenendaal. Eind 1943 komen er vanuit Duitsland per trein 25 tot 30 DFS’s per maand aan op het Doetinchemse Station Wijnbergen. Meestal vijf of zes per keer. Nadat ze zijn afgeladen, worden ze naar de loodsen van Houthandel Horsting aan de Keppelseweg gesleept.
De loodsen van Houthandel Hortsting. De vliegtuigen bevonden zich in de twee loodsen uiterst rechts.
De houthandel bevindt zich aan de rand van de stad op de noordoever van de Oude IJssel, aan een restant van de voormalige stadsgracht. De keuze voor die plek is geen toeval, want de boomstammen worden via het water aangevoerd. Ze liggen vaak te wachten in het water van De Ank*, aan de overkant van de Oude IJssel. Om het tot planken gezaagde hout vervolgens te laten drogen, beschikt het bedrijf over zeven grote droogloodsen.
De loodsen blijken een ideaal onderkomen voor de vliegtuigen. De toestellen passen precies en zijn vanuit de lucht niet waar te nemen. Voor hout is geen plaats meer. In plaats daarvan biedt elke loods onderdak voor ruim twintig van vleugels ontdane vliegtuigrompen.
Market Garden
In september 1944 zijn er in tweeënhalf jaar totaal 350 DFS’s en 100 Bücker Jungmanns bij Diederichs Flugzeugbau gerepareerd. Over deze aantallen en de hoge kwaliteit van de reparaties is het Reichsluftfahrtministerium uiterst tevreden.
DFS-zweefvliegtuigen zonder vleugels opgeslagen in een loods bij Horsting (jan Massink, Erfgoedcentrum Achterhoek en Liemers)
Maar dan barst op de 17de september Operatie
Market Garden
los. Vanuit België willen de geallieerden door middel van een corridor via de bruggen van Nijmegen en Arnhem binnen een paar dagen doorstoten naar het IJsselmeer. De Nederlandse regering in Londen roept via Radio Oranje op tot een spoorwegstaking om zodoende Duitse aanvoer onmogelijk te maken. Omdat het spoorwegpersoneel daar massaal gehoor aan geeft, rijden er geen treinen meer.
De geallieerden slagen er echter niet in om de brug bij Arnhem definitief te veroveren zodat Operatie Market Garden mislukt. Het gebied ten zuiden van de grote rivieren wordt weliswaar bevrijd, maar Noord-Nederland blijft bezet. Het gevolg is dat de nazitop besluit om alle vliegtuigactiviteiten in Nederland te beëindigen. Bij de Nemaho komt op die manier een abrupt einde aan de reparatiewerkzaamheden.